حقایق بدنسازی

سوالهای پاسخ داده نشده بدنسازی

بدون شک هر چیز ، زیادش مضر است. آب زیاد مضر است. خواب زیاد باعث کسلی و تنبلی بدن می شود و حتی اکسیژن زیاد هم باعث خفگی.
بنابراین حتما مصرف پروتئین بیش از اندازه و زیاد نیز برای سلامتی بدن زیان آور است.
هدف نهایی هر فرد بدنسازی افزایش حجم عضلانی، کاهش حجم چربی و قدرتمند شدن و خوش هیکل تر شدن است. پروتئین در بالاترین درجه اهمیت مواد غذایی یک فرد بدنساز قرار دارد و خوب طبیعی است که مصرف این ماده مغذی ارزشمند جهت بازسازی عضلات و حجیم شدن باید بسیار مورد نظر باشد.

عده زیادی از برنامه 2 گرم پروتئین به ازای هر کیلو وزن بدن در روز پیروی می کنند و این میزان پروتئین را از منابع پروتئینی مهی چون مرغ، تخم مرغ، شیر و ماهی بدست می آورند. اما همیشه این ترس همراه آنها هست که آیا مصرف زیاد این مقدار پروتئین باعث آسیب رسیدن به آنها نمی شود.

این سوال مدتهاست که پرسیده می شود، آیا مصرف پروتئین زیاد مضر است؟
مصرف پروتئین زیاد سالهای سال است که در مجلات ، کتاب ها و توصیه های مختلف پزشکی دلیل پیدایش ناراحتی هایی چون نارساییهای کلیه و کبد، اوره، نقرس، و کمبود کلسیم معرفی شده است . اما آیا واقعا چنین امری درست است؟ آیا پروتئین زیاد تا این حد می تواند مضر باشد؟
حقیقت این است كه تا به حال هیچ مرجع پزشكی رسمی و هیچ مقاله تحقیقی دانشگاهی درباره این موضوع منتشر نشده است. حال از كجا اینقدر این موضوع مورد توجه قرار گرفته است، مشخص نیست.
بدن از سه طریق می تواند نیاز خود به درشت مغذی ها را مرتفع سازد، پروتئین، كربوهیدرات و چربی. بعد از آب كه اصلی ترین ماده موجود در بدن است، پروتئین بیشترین جزء سازنده و تشكیل دهنده میلیاردها سلول بدن می باشد.
بنابراین یك بدنساز بیش از افراد معمولی نیاز به پروتئین دارد، چون علاوه بر میزان پروتئینی كه بدنش برای امور روزمره خود بدان محتاج است، پروتئین بسیار زیادتری برای بازسازی و بهبود بافتهای آسیب دیده حاصل از تمرینات نیاز می باشد .
نه نتها هیچ مقاله علمی درباره مضرات مصرف زیاد پروتئین وجود ندارد بلكه مقالات و تحقیقات بسیار زیادی وجود دارد كه نشان می دهد یك رژیم غذایی سرشار از پروتئین نیاز بدن یك بدنساز را برطرف نموده و به او در دست یافتن به عضلات حجیم تر كمك می كند.

یكی از این تحقیقات كه در دانشگاه بروسل انجام گرفت تاثیرات یك رژیم غذایی پروتئینی را بر كلیه ها زیر نظر گرفت. در این تحقیق رفتار كلیه های 20 بدنساز و 18  ورزشكار حرفه ایی دیگر كه در سطح قهرمانی تمرین می كردند زیر نظر گرفته شد. میزان پروتئین روزانه این افراد در رژیم های غذایی مخصوص به خودشان 2 گرم به ازای هر كیلو وزن هر كدام آنها بود كه تقریبا دو برابر میزان پیشنهاد شده است.
در طول آزمایش با استفاده از نمونه خون و ادرار این افراد روزانه میزان آلبومین، كراتینین، اوریك اسید، كلسیم و در نهایت رفتار كلیه ها ثبت شد.
نتایج بدست آمده به شرح زیر اعلام شد:
- آثاری از انباشتگی بیش از حد اوره مشاهده نشد كه نشان می داد رژیم سرشار از پروتئین تاثیر سمی نداشته است.
- شاخص اندازه گیری آلبومین در حد نرمال بود كه نشان می داد رژیم مورد آزمایش تاثیر مخربی روی كلیه ها نداشته است.
- تركیب رژیم پرتئینی و تمرینات بدنسازی در كنار هم، هیچ اختلالی در كار كلیه ها ایجاد نكرده و كلیه ها قبل و بعد از این آزمایش رفتار یكسانی از خود نشان دادند.
- میزان كلسیم هیچ تغییری نكرد، حتی نتیجه گرفته شد كه تمرینات باعث شده بود جذب كلسیم در بدن فرد بسیار بیشتر شود.

بیانیه این دانشگاه درباره یك رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای یك ورزشكار بدنی گونه اعلام شد:
" از بكار بردن رژیم سرشار از پروتئین (170 تا 243 % RDA) هیچ تاثیر سمی، دی هیدارتی و كاهش كلسیمی روی بدن مشاهده نشد و در كار كلیه ها اختلالی دیده نشد."

 آیا مصرف زیاد پروتئین، مضر است؟
مصرف زیاد پروتئین مضر است بنابر این منطق بدون شك كه  هر چیزی زیادش مضر است.
اما یك رژیم سرشار از پروتئین بحث متفاوتی ست.
زمانی كه بدنسازی را آغاز می كنید مطمئن باشید كه پروتئین باید دوست همیشگی شما باشد. بدون پروتئین نتایج چشمگیری حاصل نمی كنید.
بهترین راه برای دست یافتن به یك رژیم بدنسازی سرشار از پروتئین مخصوص خودتان این است كه به یك كارشناس تغذیه معتبر (دقت كنید كارشناس تغذیه و نه مربی باشگاه و پزشك عمومی و طب گیاهی و غیره و غیره) مراجعه كنید و طبق برنامه رژیمی كه فقط و فقط مخصوص خود شماست به بدنسازی ادامه دهید.

اگر سوال و یا مورد دیگری جهت اضافه كردن به این مقاله داشتید حتما برای من و دیگران كه این مقاله را می خوانند بنویسید.

منابع:

1. Nutrition & Metabolism Sept, 2005.

2. Int. J. Sport Nutr. & Exerc. Metab. 11;28-35:2001


+ نوشته شده در  جمعه بیست و هشتم مهر ۱۳۹۱ساعت 12:51  توسط مهرداد صادقي  |